RTFlash

Avenir

Edito : LA TELECHIRURGIE ROBOTIQUE AUTONOME NE SERA BIENTOT PLUS UN REVE

Avant-Propos :

CAMPAGNE DE DONS 2025 :

Le lancement de la campagne de dons 2025 la semaine dernière a été un échec. L’Association HELLO ASSO qui gère cette campagne de dons n’a enregistré que 645 euros. Si tous ensemble nous ne nous réveillons pas, RT Flash n’existera plus en 2026.

Si vous décidez de réagir en faisant un don pour soutenir RT Flash, veuillez clique sur le lien suivant :

https://www.helloasso.com/associations/adist/formulaires/11

René Trégouët

Créateur, il y a 27 ans de RT Flash

Editorial :

LA TELECHIRURGIE ROBOTIQUE AUTONOME NE SERA BIENTOT PLUS UN REVE

La téléchirurgie robotique autonome n'est plus un rêve lointain. Après des décennies d'évolution, nous entrons dans une ère de ruptures scientifiques et médicales qui promettent de démocratiser l'accès à des interventions complexes et sécurisées à travers le monde.

L'Évolution Historique des Robots Chirurgicaux

Bien que la chirurgie robotique soit sur le devant de la scène aujourd'hui, elle a une histoire de plus de 40 ans :

- 1984 : Utilisation de l'Arthrobot, le premier robot chirurgical, pour une opération orthopédique à Vancouver.

- 1985 : Le robot Puma 260 est employé en neurochirurgie à Long Beach, en Californie.

- 2000 : Naissance de la chirurgie robotique moderne avec l'arrivée du robot Da Vinci et la première prostatectomie réalisée à l'hôpital Henri Mondor (Professeur Clément-Claude Abbou).

Aujourd'hui, l'impact est massif :

- Fin 2024, on estime à plus de 9000 le nombre de robots chirurgicaux en service dans le monde (dont environ 2000 en Europe).

- Ces machines réalisent 2,5 millions d'interventions par an.

Le Robot Autonome : Vers l'Indépendance du Chirurgien

Jusqu'à récemment, tous ces appareils étaient contrôlés par des chirurgiens humains. Cependant, des avancées majeures indiquent un changement de paradigme vers l'autonomie.

L'Exploit du Robot STAR

- 2022 : Des chercheurs de l'Université Johns-Hopkins (États-Unis) présentent STAR (Smart Tissue Autonomous Robot).

- Ce robot a réussi à effectuer une anastomose intestinale (reliage de l'intestin, procédure de haute précision) sans aucune assistance humaine, par cœlioscopie.

- L'avantage : Il a obtenu des résultats "nettement meilleurs" que ceux des humains réalisant la même intervention sur des cochons (selon Axel Krieger, un des chercheurs).

- La technologie : STAR utilise l'apprentissage automatique pour créer une représentation 3D des tissus, complétée par une endoscopie 3D et des outils de suture spécialisés.

La Première Opération Autonome sur un Humain (Dentisterie)

- Août 2024 : L'entreprise Perceptive (technologies dentaires) annonce avoir réalisé la première procédure dentaire entièrement automatisée sur un humain, contrôlée par IA.

- Performance : Le système a réalisé une intervention complète huit fois plus vite qu'un dentiste humain, avec une précision comparable.

- Technologie clé : Le robot combine la tomographie par cohérence optique (OCT) et un scanner intraoral pour construire un modèle volumétrique 3D très précis, même sous la gencive, sans utiliser de rayonnements ionisants (comme les rayons X).

- Impact : Cette avancée vise à pallier la pénurie de dentistes (par exemple, 1 pour 2620 habitants aux États-Unis, 1 pour 1600 en France) et à améliorer l'accès aux soins.

La Nouvelle Génération d'Autonomie : SRT-H

- Récemment : Le robot SRT-H a réalisé une opération chirurgicale complexe en autonomie totale (sur des carcasses de porcs), dirigé par commandes vocales.

- Une "vraie chirurgie" : L'IA du robot (basée sur l'architecture de ChatGPT) a été formée avec 17 heures de vidéos chirurgicales réelles, lui permettant de comprendre la logique des procédures.

- Capacité d'adaptation : SRT-H peut s'adapter aux caractéristiques anatomiques individuelles et prendre des décisions en temps réel, se rapprochant ainsi de systèmes autonomes cliniquement viables dans des situations imprévisibles.

La Téléchirurgie : Abolir les Distances

La combinaison de la robotique et des réseaux ultra-rapides rend les opérations à distance plus courantes et précises que jamais.

L'Héritage de l'Opération Lindbergh

Ces prouesses sont l'héritage de l'« opération Lindbergh » réalisée en 2001, où le Professeur Marescaux opérait depuis les États-Unis une patiente située à Strasbourg.

- Congrès de Strasbourg (Sept. 2024) : Cet événement a permis des démonstrations de téléchirurgie en direct entre Strasbourg, les États-Unis, le Japon et la Chine, prouvant que les « neuf Ircad à travers le monde peuvent se connecter en même temps ».

- Objectif : Comme le souligne le Professeur Marescaux, la téléchirurgie va devenir la routine et pourrait permettre l'accès aux soins pour tous.

L'Expérience Nationale Française

La téléchirurgie devient une réalité expérimentée au niveau national :

- Partenariat : CHU de Rennes, CHU de Tours, Orange Innovation et b<>com.

- Exploit : Réalisation d'une opération endovasculaire simulée sur un robot piloté à plus de 400 km (entre Rennes et Tours).

- Performance technique : Latence inférieure à 1 milliseconde grâce à l'utilisation de la bande 5G des 26 GHz et d'un satellite géostationnaire dédié pour assurer une couverture stable en zones isolées.

Enjeux de Demain

Les nouveaux outils intelligents de téléchirurgie robotique sont appelés à un développement considérable.

Compte tenu :

- Des besoins chirurgicaux non satisfaits dans le monde (5 milliards de personnes n'ont pas accès à des soins sûrs et abordables).

- Du vieillissement de la population (430 millions de plus de 80 ans en 2050).

Ces technologies permettront aux patients du monde entier d'avoir accès à des interventions sécurisées et de qualité, même dans les régions isolées ou en manque de spécialistes.

Le Défi Réglementaire

Le seul enjeu majeur qui demeure est l'établissement d'un cadre réglementaire mondial harmonisé. Celui-ci devra définir clairement les niveaux de responsabilité des acteurs impliqués dans ces systèmes où l'intelligence humaine et artificielle vont collaborer de plus en plus étroitement.

René Trégouët
Sénateur Honoraire
Fondateur du Groupe de Prospective du Sénat
Rédacteur en Chef de RT Flash
e-mail : tregouet@gmail.com

Noter cet article :

 

Vous serez certainement intéressé par ces articles :

  • Les exosquelettes s'imposent en rééducation

    Les exosquelettes s'imposent en rééducation

    La Fondation Mallet, à Richebourg (Yvelines), détient l’un des 35 exosquelettes vendus à ce jour par l’entreprise Medimex dans le pays. L’innovation a été présentée lors d’une soirée dédiée le 7 ...

  • Un robot infirmier qui allège de 30 % la charge des soignants

    Un robot infirmier qui allège de 30 % la charge des soignants

    Nurabot, un robot infirmier développé par le géant technologique Foxconn, est doté d’une intelligence artificielle sophistiquée ; ce "cobot" promet de soulager les équipes médicales en prenant en ...

  • Des essaims de micro-robots inspirés des fourmis

    Des essaims de micro-robots inspirés des fourmis

    Des scientifiques sud-coréens ont développé des micro-robots magnétiques cuboïdes travaillant en essaims, comme les fourmis. Ils peuvent attraper et porter des objets faisant plusieurs fois leur ...

Recommander cet article :

  • leeingram814

    22/10/2025

    [b]Empowering Nursing Scholars Through NURS FPX 9000[/b]
    The path to becoming a nursing scholar is marked by rigorous research, critical reflection, and meaningful contributions to healthcare practice. The NURS FPX 9000 course serves as the culmination of a nurse’s academic journey, combining theory, research, and application to create lasting change in the field.
    This course provides doctoral nursing students with an opportunity to integrate knowledge gained throughout their studies and apply it to complex healthcare challenges. Through progressive assessments, learners strengthen their academic writing, research methodologies, and leadership capabilities—key traits of an advanced nursing professional.
    [b]The Foundation of Scholarly Research[/b]
    In the first stage of the course, [url=https://acemycourse.net/nurs-fpx-9000-assessment-1/]NURS FPX 9000 Assessment 1[/url][/b] focuses on establishing a foundation for scholarly inquiry. Students identify a healthcare issue or gap in practice that requires investigation and propose a research framework to explore potential solutions.
    This assessment emphasizes the importance of problem identification, evidence-based analysis, and the development of a well-defined research question. It encourages learners to think critically about the relevance and feasibility of their study, ensuring that the proposed project aligns with nursing standards and ethical guidelines.
    [b]Building a Comprehensive Research Plan[/b]
    Developing a clear and actionable research plan is central to scholarly success. This phase helps students design the structure and methodology of their proposed study. It involves analyzing data sources, selecting appropriate theoretical frameworks, and ensuring that the research aligns with professional and ethical nursing practices.
    [b]Advancing Research Design and Methodology[/b]
    The second stage of the course, [url=https://acemycourse.net/nurs-fpx-9000-assessment-2/]NURS FPX 9000 Assessment 2[/url][/b], advances the student’s ability to craft a thorough research proposal. This step requires the refinement of research objectives, methodologies, and ethical considerations while also developing the tools and instruments necessary for data collection.
    By incorporating evidence-based strategies, students ensure their studies meet scholarly and professional standards. This assessment also helps strengthen analytical thinking, as learners are encouraged to evaluate potential limitations, assess feasibility, and anticipate the implications of their findings.
    [b]Ensuring Ethical and Evidence-Based Research[/b]
    Ethical responsibility is at the heart of nursing research. Every decision made during the research process must prioritize patient safety, confidentiality, and respect. The NURS FPX 9000 course reinforces this principle, ensuring that all scholarly projects adhere to established ethical frameworks and institutional review protocols.
    This approach instills professional integrity and accountability, empowering nurses to produce research that not only advances their own understanding but also contributes positively to the nursing community and the broader healthcare system.
    [b]Conducting and Presenting the Research Project[/b]
    The final stage, [url=https://acemycourse.net/nurs-fpx-9000-assessment-3/]NURS FPX 9000 Assessment 3[/url][/b], focuses on implementing and presenting the completed research project. In this phase, learners collect data, analyze results, and interpret findings in relation to their original research questions.
    This assessment allows students to demonstrate their scholarly competence through effective communication, evidence synthesis, and professional presentation. The culmination of this process reflects the learner’s growth from a student of nursing theory to an independent researcher and practitioner.
    [b] [/b]

  • leeingram814

    22/10/2025

    Empowering Nursing Scholars Through NURS FPX 9000

    The path to becoming a nursing scholar is marked by rigorous research, critical reflection, and meaningful contributions to healthcare practice. The NURS FPX 9000 course serves as the culmination of a nurse’s academic journey, combining theory, research, and application to create lasting change in the field.

    This course provides doctoral nursing students with an opportunity to integrate knowledge gained throughout their studies and apply it to complex healthcare challenges. Through progressive assessments, learners strengthen their academic writing, research methodologies, and leadership capabilities—key traits of an advanced nursing professional.

    The Foundation of Scholarly Research

    In the first stage of the course, NURS FPX 9000 Assessment 1 focuses on establishing a foundation for scholarly inquiry. Students identify a healthcare issue or gap in practice that requires investigation and propose a research framework to explore potential solutions.

    This assessment emphasizes the importance of problem identification, evidence-based analysis, and the development of a well-defined research question. It encourages learners to think critically about the relevance and feasibility of their study, ensuring that the proposed project aligns with nursing standards and ethical guidelines.

    Building a Comprehensive Research Plan

    Developing a clear and actionable research plan is central to scholarly success. This phase helps students design the structure and methodology of their proposed study. It involves analyzing data sources, selecting appropriate theoretical frameworks, and ensuring that the research aligns with professional and ethical nursing practices.

    Advancing Research Design and Methodology

    The second stage of the course, NURS FPX 9000 Assessment 2, advances the student’s ability to craft a thorough research proposal. This step requires the refinement of research objectives, methodologies, and ethical considerations while also developing the tools and instruments necessary for data collection.

    By incorporating evidence-based strategies, students ensure their studies meet scholarly and professional standards. This assessment also helps strengthen analytical thinking, as learners are encouraged to evaluate potential limitations, assess feasibility, and anticipate the implications of their findings.

    Ensuring Ethical and Evidence-Based Research

    Ethical responsibility is at the heart of nursing research. Every decision made during the research process must prioritize patient safety, confidentiality, and respect. The NURS FPX 9000 course reinforces this principle, ensuring that all scholarly projects adhere to established ethical frameworks and institutional review protocols.

    This approach instills professional integrity and accountability, empowering nurses to produce research that not only advances their own understanding but also contributes positively to the nursing community and the broader healthcare system.

    Conducting and Presenting the Research Project

    The final stage, NURS FPX 9000 Assessment 3, focuses on implementing and presenting the completed research project. In this phase, learners collect data, analyze results, and interpret findings in relation to their original research questions.

    This assessment allows students to demonstrate their scholarly competence through effective communication, evidence synthesis, and professional presentation. The culmination of this process reflects the learner’s growth from a student of nursing theory to an independent researcher and practitioner.

     

  • milohum

    22/10/2025

    Strengthening Leadership and Innovation in Nursing

    The evolution of nursing education emphasizes leadership, innovation, and evidence-based practice. The NURS FPX 9010 course is designed to prepare nurses for advanced professional roles that demand critical thinking and clinical expertise. Through, learners begin developing a deeper understanding of their responsibilities in shaping effective healthcare systems.

    This first assessment focuses NURS FPX 9010 Assessment 1 on integrating theoretical models with clinical application. It allows nurses to analyze practice challenges, engage in ethical reasoning, and strengthen their professional decision-making. By reflecting on their experiences, learners cultivate a leadership mindset that promotes both patient well-being and organizational excellence.

    Shaping Ethical and Effective Nursing Leaders

    Strong leadership is the foundation of high-quality healthcare. The NURS FPX 9010 curriculum teaches nurses to manage change, motivate teams, and uphold professional integrity. Participants explore how emotional intelligence, collaboration, and communication improve patient safety and interprofessional relations.

    These leadership principles guide nurses to think strategically about healthcare delivery. They also gain an appreciation for the impact of transparency, accountability, and inclusivity in building resilient and responsive healthcare organizations.

    Bridging Research and Real-World Practice

    The second milestone, reinforces the connection between research and practice. Nurses learn to translate scientific evidence into interventions that enhance patient care and clinical efficiency.

    Through the analysis of data and technology integration, learners develop a strong foundation for improving outcomes through informed decision-making. The process deepens their analytical skills, ensuring that their practice remains rooted in accuracy, innovation, and compassion.

    Empowering Nurses Through Digital Competence

    Technology continues to redefine how healthcare professionals deliver patient care, NURS FPX 9010 Assessment 2 introduces nurses to essential frameworks like the SAFER Guides, which are used to evaluate the safety and effectiveness of healthcare technology systems.

    This component helps learners assess risks, strengthen data integrity, and optimize workflows in clinical settings. By mastering these competencies, nurses become adept at balancing human compassion with technological innovation, leading to safer and more efficient care environments.

    Cultivating a Culture of Compassion and Advocacy

    Beyond technical proficiency, nursing excellence requires empathy, advocacy, and ethics. The NURS FPX 9010 course reinforces these principles by encouraging nurses to uphold patient rights, promote equity, and resolve ethical dilemmas with professionalism.

    Learners are trained to become advocates for vulnerable populations, ensuring every patient receives respectful and dignified care. This commitment to ethical integrity strengthens the trust between nurses, patients, and the broader healthcare community.

    Preparing Nurses for Transformational Roles

    As healthcare evolves, nurses must be equipped to take on leadership positions that influence policy, practice, and education. The NURS FPX 9010 program builds essential competencies in management, collaboration, and system-level thinking.

    Through experiential learning, participants enhance their problem-solving skills and gain the confidence to lead interprofessional teams. They emerge as transformational leaders capable of driving improvements and shaping the future of healthcare systems.

    Inspiring Lifelong Growth and Global Perspective

    Continuous learning is the key to nursing advancement. Nurs fpx 8022 Assessment 2 This course encourages nurses to pursue professional growth by staying current with emerging research, technology, and patient care models. Lifelong learning ensures adaptability in a rapidly changing healthcare landscape.

    By fostering innovation and cultural awareness, nurses expand their influence beyond local settings, contributing to global health initiatives that promote equality and wellness for all.

    Conclusion

    The NURS FPX 9010 and NURS FPX 8022 assessments represent a journey toward advanced practice, ethical leadership, and technological proficiency. Through these experiences, nurses develop the expertise needed to integrate innovation with compassion in every aspect of care.

  • back-to-top